ANA TÜZÜK
EKMEK SANAYİİ İŞVERENLER SEDİKASI ANA TÜZÜĞÜ
BİRİNCİ BÖLÜM
Madde 1 - SENDİKANIN
ADI VE FALİYET ALANI:
Sendikanın Adı: EKMEK SANAYİİ İŞVERENLER SENDİKASI’ dır.
Faaliyet Alanı: İki (2) no’ lu iş kolunda ülke çapında
faaliyette bulunur.
Madde 2 - SENDİKANIN MERKEZİ :
Sendikanın Merkezi: İstiklal
Cad. Mısır Apt. No: 163 Kat:3 Daire:11 BEYOĞLU-İSTANBUL
Gerekli görülen yerlerde Genel Kurulun onayı ile Yönetim Kurulunca
şube ve temsilcilik açılabilir.
Madde 3 - SENDİKANIN AMACI :
Sendika’ nın Amacı: Kurulu bulunduğu İki (2) nolu
İş kolunda faaliyet gösteren işverenlerin, başta çalışma hayatını düzenleyen
mevzuat ve uygulanması olmak üzere mevzuat çerçevesinde, ortak ekonomik, sosyal
hak ve menfaatlerini korumak, geliştirmek, aralarında karşılıklı
yardımlaşmalarını sağlamak, iş kolunda kurulmuş ve kurulacak olan sanayiin
verimli ve ahenkli çalışmasına yardımcı olmak, üyelerini temsil etmek, Toplu İş
Sözleşmesi akdetmek, çalışma barışını kurmak ve devam ettirmek, iş kolundaki
işverenleri sendika çatısı altında toplamak amacıyla Türkiye çapında faaliyette
bulunmaktır.
Bu amacın gerçekleştirilmesi için, Devletin Ülkesi ve Milleti ile
bölünmez bütünlüğünün, Milli Egemenliğin ve Cumhuriyetin korunması ve Atatürk
ilkelerinin yaşatılması, demokratik ilkelerden ayrılmadan faaliyet gösterilmesi
asıldır.
Madde 4 - SENDİKANIN İLKELERİ:
Sendika, yukarıda belirtilen temel amacı gerçekleştirme yönünden
kanunların vesair mevzuatın verdiği olanaklar oranında her türlü faaliyet ve
girişimde bulunur.
Madde 5 - SENDİKANIN ÇALIŞMA KONULARI:
A-
Üyelerinin ortak iktisadi ve sosyal
menfaatlerini korunmak ve geliştirmek için gerekli çalışmaları yapar. Bu amaçla
üyelerini resmi makam ve merciler önünde temsil eder.
B-
B-İşçi sendikaları ile temaslar kurar, ortak
çalışma ve işbirliği sağlar. Üyeleri adına ve onları temsilen Toplu İş
Sözleşmeleri, protokolleri akdeder. İş Uyuşmazlıklarında ilgili makam ve
mercilere, arabulucuya hakem kurullarına ve mahkemelere üyeleri adına başvurur.
C-
Çalışma hayatından, mevzuattan, Toplu İş
Sözleşmesinden örf ve adetten üyelerin müşterek menfaatlerinden doğan
hususlarda, üyesi işverenleri temsilen adli ve idari mercilerde gerekli
girişimlerde bulunmak, Belediyeler de odalarda fiyat tespiti müzakerelerine
katılmak, tekliflerde bulunmak.
D-
İşverenlerin mesleki bilgilerinin arttırıcı,
milli tasarruf ve yatırımlarının gelişmesine, reel verimliliğin artmasına
hizmet edici seminer, kurs ve konferanslar tertip eder, açık oturumlar düzenler
veya tertiplenen bu tip toplantılara katılır. İlmi araştırmalar yaptırır ve bu
araştırmaların sonuçlarını yayınlar. Kurulu olduğu iş kolu hakkında topluca ve
ilim adamlarına bilgi verici çalışmalar yapar. Belediyeler ve odalar ile
koordineli olarak çalışır. Ekmek gibi çok değerli besin maddesinin israfını önleyici
tedbirlerin neler olduğunu inceler, inceletir. Bu husustaki tüm gelişmeleri
takip ederek; Türk halkına ve üreticiye duyurur. Ekmek üretiminin buğdaydan
İtibaren son üretim aşamasına kadar düzenlenmesi için gerekli mevzuat
düzenlemelerinin yapılmasına ön ayak olacak ön çalışmalar yapar, yaptırır.
E-
Üyeleri arasında çıkacak uyuşmazlıkları
barışçı yollarla çözmek için çeşitli çabalar harcar ve bu yolda arabuluculuk
yapar.
F-
İş kolunu ve çalışma hayatını ilgilendiren
mevzuatın hazırlanması ve uygulanmasını yakından takip eder. Bu konulara ait
görüşlerini hukuki, iktisadi ve idari merci ve makamlara iletmeye çalışır.
G-
Mevzuat hükümleri dairesinde kurulu bulunduğu
iş kolu ve amacı ile ilgili milli kuruluşlara üye olabilir ve gene mevzuatla
sınırlı olmak koşuluyla bu kuruluşların toplantılarına temsilci gönderebilir.
H-
Mevzuatla sınırlı ve kurulu olduğu iş kolu ve
amacı ile ilgili olmak üzere basılı bülten, gazete, dergi, kitap gibi periyodik
olan ve olmayan her türlü yayanı yapabilir.
İ-
İlgili makam ve mercilere, hakeme,
arabulucuya, yargı organlarına iş kolu temsilcisi olarak üyesi işverenlerin
ortak menfaatlerini ilgilendiren hususlar ile Toplu İş Sözleşmesi ve mevzuattan
doğan diğer hususlarda görüş bildirir, talepte bulunur ve kuruluşlarda
üyelerini temsil eder.
J-
Gerekirse grev ve lokavt fonu ihdas edebilir.
Bu hususa ait usuller mevzuata uygun olmak koşulu ile ayrıca bir tüzükte
belirtilir.
K-
Kanun çerçevesinde üyeleri adına lokavta karar
verir ve uygulanan lokavtı yürütür.
L-
Üyelerine ilgili iş kolunun müşterek menfaati
ile ilgili hususlarda hukuki, iktisadi ve mali çalışmalarının sonuçlarını
duyurur, bu husustaki görüşlerini iletir, büro ve danışmanlık hizmeti sunar.
M-
Amaç ve konusunun gerektirdiği menkul ve
gayrimenkulleri satın alabilir, satabilir, kiraya verebilir, kiralayabilir.
Gayrimenkul ipoteği ve menkul rehin edebilir, başkalarına ait gayrimenkuller
üzerine ipotek kabul ve tesis edebilir veya ipoteği fevk edebilir.
N-
Herhangi bir bağışta bulunmamak kaydı ile
üyeleri için kooperatifler kurulmasına katkıda bulunmak ve nakit mevcudunun %
10 dan fazla olmamak koşuluyla bu kooperatiflere kredi vermek.
O-
Yukarıda yazılı olanların dışında kanun ve
ilgi mevzuatın müsaade ettiği her türlü faaliyette bulunur. Ekmekçiliğin;
üretiminden, satışına ve pazarlanmasına kadar çağdaş teknolojik yeniliklere
sahip olması için çalışmalar yapar.
Madde 6 - ÜYE OLMA:
Sendikanın kurulu bulunduğu iş kolunda faaliyette bulunan bir iş
yerinin gerçek veya tüzel kişi olan işvereni sendikaya üye olabilir. Üyelik
başvurusu üye olmak isteyenin Sendikaya yazılı başvurusuyla yapılır.
A-
Gerçek kişi olan işverenin medeni hakları
kullanmaya ehil bulunması ve kamu hizmetlerinden mahrum edilmemiş olması
şarttır. Sendikaya üyelik, Bakanlıkça sağlanacak elektronik başvuru sistemine
e-Devlet kapısı üzerinden üyelik başvurusunda bulunulması ve sendika tüzüğünde
belirlenen yetkili organın kabulü ile e-Devlet kapısı üzerinden kazanılır.
Üyelik başvurusu, sendika tarafından otuz gün içinde reddedilmediği takdirde
üyelik talebi kabul edilmiş sayılır. Haklı bir neden gösterilmeden üyelik
başvurusu kabul edilmeyenler, bu kararın kendilerine tebliğinden itibaren otuz
gün içinde dava açabilir. Mahkemenin kararı kesindir. Mahkemenin davacı lehine
karar vermesi hâlinde üyelik, red kararının alındığı tarihte kazanılmış sayılır.
B-
Gerekli Koşulları haiz bulunan gerçek ve tüzel
kişilerin üyeliğe alınabilmeleri:
1- Örneğine uygun 1 nüsha kayıt
fişinin doldurulup imzalanmasına,
2- Başvuran gerçek veya tüzel
kişinin hakkında en az iki üye tarafından olumlu kanaat verilmesine
3- İsteğin Sendika Yönetim Kurulu
tarafından üye tam sayısının salt çoğunluğu ile kabul edilmesine bağlıdır.
Madde. 7 - ÜYELİKTEN ÇIKMA:
A)
Her üye, e-Devlet kapısı üzerinden çekilme
bildiriminde bulunmak suretiyle üyelikten çekilebilir. E-Devlet kapısı üzerinden
yapılan çekilme bildirimi elektronik ortamda eş zamanlı olarak Bakanlığa ve
sendikaya ulaşır.
B)
Sendika üyeliğinden çıkarılma kararı genel
kurulca verilir. Karar, e-Devlet kapısı üzerinden Bakanlığa elektronik ortamda
bildirilir ve çıkarılana yazı ile tebliğ edilir. Çıkarılma kararına karşı üye,
kararın tebliğinden itibaren otuz gün içinde mahkemeye itiraz edebilir. Mahkeme
iki ay içinde kesin olarak karar verir. Üyelik, çıkarılma kararı kesinleşinceye
kadar devam eder.
C)
İşveren veya işveren vekili sıfatını
kaybedenlerin sendika ve üst kuruluşlardaki üyelikleri ve görevleri, bu sıfatı
kaybettikleri tarihte kendiliğinden sona erer. Ancak, tüzel kişiliği temsilen
işveren vekili sıfatı ile işveren sendikalarına üye olanların bu sıfatı
kaybetmeleri hâlinde tüzel kişiliğin üyeliği düşmez. Bu durumda işveren
vekilinin kuruluş organlarındaki görevleri sona erer.
Madde.8 - ÜYELİĞİ SONA ERDİREN DİĞER HALLER:
A)
İşkolunu değiştirenin sendika üyeliği
kendiliğinden sona erer.
B)
Üyeliğin kazanılması ile üyeliğin sona
ermesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça (Çalıma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı) çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.
Madde.9 - ÜYELİKTEN ÇIKARILMA:
Üyenin sendikadan çıkarılma kararı, disiplin kurulunun yaptığı soruşturma
sonucu düzenleyeceği rapor üzerine yönetim kurulunun teklifi ile Genel Kurulca
verilir. Çıkarma kararı çıkarılan üye ile işyerinin bağlı bulunduğu Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bölge Müdürlüğü’ ne ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı’ na yazı ile tebliğ edilir.
Sendikadan çıkarma aşağıda
yazılı nedenlerden birine dayanılarak yapılır.
A)
Sendika amaçlarına aykırı davranışta bulunmak,
B)
Bu tüzük ve buna dayanılarak çıkarılan
yönetmelikler ile Genel Kurul veya Yönetim Kurulunun genel kurul prensip ve
kararlarına uygun talimatlarına riayetsizlikte bulunmak,
C)
Sendikaya verilmesi gereken aidat veya diğer
borçları Yönetim Kurulunca kabul edilebilecek bir neden olmaksızın 3 aydan
fazla geciktirmek ve yapılan yazılı ihtara rağmen bunları ödememek,
D)
Sendikanın amaçlarına ulaşması ve gelişmesi
için yapacağı muamele, faaliyet ve teşebbüsleri engellemek,
E)
Sendikanın ve üyelerin şeref ve itibarının
zedeleyici davranışlarda bulunmak
Madde.10 - ÜYENİN MALİ YÜKÜMLÜLÜKLERİ:
Üyelik aidatının miktarı kuruluşların tüzüklerinde belirtilen usul
ve esaslara göre genel kurul tarafından belirlenir.
Üye, üyelik aidatını sendikaya zamanında ödemekle yükümlüdür.
Uyarıya rağmen borcun ödenmemesi halinde üye borcunu ödeyene kadar sendika içi
seçme, seçilme ve üyelik haklarından yararlanamaz ve sendikanın hiçbir
faaliyetine iştirak ettirilmez.
Üyenin zamanında ödememiş olduğu aidat borcu için bankalarca
işletme kredilerine uygulanan en yüksek faiz oranında gecikme zammı tahakkuk
ettirilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Madde. 11 - SEDİKANIN ORGANLARI:
A-
ZORUNLU ORGANLAR:
a)
GENEL KURUL
b)
YÖNETİM KURULU
c)
DENETLEME KURULU
d)
DİSİSPLİN KURULU
B-
DİĞER
ORGANLAR:
a)
YÜRÜTME KURULU
b)
DANIŞMA KURULU
C-
YÖNETİM,
DENETİM VE DİSİPLİN KURULU ÜYELERİNDE ARANACAK NİTELİKLER:
a)
Türk vatandaşı olmak
b)
Medeni hakları kullanmaya ehil olmak,
c)
Kamu hizmetlerinden mahrum edilmemiş olmak,
d)
6356Sayılı Kanuna aykırı bir hareketten mahkûm
olmamış bulunmak,(kanun metninin detayının yani “Fiil ehliyetine sahip ve
fiilen çalışan gerçek veya tüzel kişiler sendika kurma hakkına sahiptir. Ancak
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde
belirtilen süreler geçmiş olsa bile; zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat
karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan mal varlığı
değerlerini aklama ve kaçakçılık suçlarından birinden mahkûmiyeti bulunanlar
sendika kurucusu olamaz.
e)
Sendikanın üyesi olmak ve fiilen ve bir fiil
işveren olmak
Madde 12 - GENEL KURULUN OLUŞMASI:
A)
Genel kurul sendikaya kayıtlı tüzük
kurallarına aykırı olmayan üyelerden, üyenin tüzel kişi olması halinde
temsilcisinden, adi ortaklık olması halinde her işyeri için bir ortaktan, üye,
temsilci ve ortak sayısı bini aştığı takdirde delegelerden oluşur.
B)
Delegelerin saptanması bir yönetmelikle
belirlenir. Ancak delege sayısı yüzden yüzden az, beş yüzden fazla olmaz.
Sendikanın 06.04.1994 tarihli kararı Delege Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
C)
Delege sıfatı, bir sonraki olağan genel kurul
için yapılacak delege seçimi tarihine kadar devam eder.
D)
Delege seçiminin usul ve esasları kuruluşun
tüzüğü ile belirlenir. Ancak tüzüklere delege seçilebilmeyi engelleyici
hükümler konulamaz. Her ilçe delege seçim bölgesidir. Delege seçimi ilçede
bulunan üyelerin sayısına göre belirlenir.
Kuruluşların genel kurulu, tüzüğüne göre üye veya delegelerden
oluşur. Kuruluş ve şubelerin yönetim, denetleme ve disiplin kurulu üyeleri, bu
sıfatla kendi genel kurullarına delege olarak katılır.
Madde 13 - GENEL KURUL TOPLANTILARI:
Genel kurul (4) yılda bir yapılır.
Genel Kurul ayrıca Yönetim Kurulunun veya Denetleme Kurulunun
vereceği karar veya üyelerinden 1/5'nin isteği üzerine olağanüstü toplantıya
çağrılabilir.
Gerek olağan, gerek olağanüstü Genel Kurul toplantılarına üyeler
elektronik posta yoluyla çağrılır ve en az 15 gün önceden toplantı günü
saati yeri gündemi sendikanın kurumsal resmi internet sayfasının ana sayfasında
ilan olunur. Ayrıca kamu makamlarına bildirilir. İki Genel Kurul arasındaki
döneme ait muhammen bütçe teklifinin toplantı tarihinden en az 15 gün önceden
tüm üyelerine gönderilmesi zorunludur.
A-
Genel kurul üye veya delege tam sayısının salt
çoğunluğu ile toplanır.
İlk toplantıda yeter sayı sağlanmazsa ikinci toplantı en çok 15
gün sonraya bırakılır. Bu toplantıya katılanların sayısı üye veya delege tam
sayısının 1/3’ ünden az olamaz.
Sendikanın feshi veya tasfiyesi konularının görüşülebilmesi için
üyelerinin veya delegelerinin 2/3 çoğunluğunun hazır bulunması şarttır.
B-
Genel kurula çağrı yönetim kurulu tarafından
yapılır.
C-
KARAR
NİSABI: Karar nisabı toplantıya katılan üye veya delege sayısının salt
çoğunluğudur. Ancak bu sayı üye veya delege sayısının 1/4' ünden az olamaz.
D-
Gerekli yeter sayı sağlanmış ise durum bir
tutanakla belgelenir. Sendika Genel Başkanı veya Vekili Genel Kurulu açar. Genel
Kurul görüşmelerini yönetmek ve gerekli tutanakları düzenlemek üzere bir başkan,
bir başkan vekili, iki de katip seçer.
Genel kurul toplantılarında üyelerin 1/10'unun istemi
üzerine gündemde değişiklik yapılması zorunludur.
E-
Genel kurullarda zorunlu organlara seçimler
yargı gözetimi altında serbest, eşit, gizli oy, açık sayım ve döküm esasına
göre yapılır. Seçim yapılacak Genel Kurul toplantılarından en az 15 gün önce
Genel Kurula katılacak üye veya delegeleri belirleyecek listeler ile
toplantının gündemi, yeri, saat ve çoğunluk olmadığı takdirde yapılacak ikinci
toplantıya ilişkin hususlar belirtilen bir yazı ile birlikte iki nüsha olarak o
yer seçim kurulu başkanı olan hakime tevdi edilir. O yerde birden fazla seçim
kurulu varsa görevli seçim kurulunu il seçim kurulu tespit eder. Hakim
tarafından onaylanan liste ile toplantıya ilişkin diğer hususlar Genel Kurulun
toplantı tarihinden 7 gün önce sendika binasına asılmak suretiyle ilan edilir.
Onaylanmış Listeler üç gün süreyle askıda kalır. İlan süresi içinde listeye
yapılacak itirazlar hakim tarafından incelenir ve en geç iki gün içinde kesin
olarak karara bağlanır. Genel Kurullarca yapılacak seçimlerde aday olanların
listelerle birlikte veya organlara göre ayrı ayrı olmak üzere başkanlık
divanınca yeteri kadar düzenlenerek ilgili seçim kurulu başkanına mühürlenmek
üzere verilir. Listede adı yazılı bulunmayanlar oy kullanamazlar.
Oylar oy verme sırasında sandık kurulu başkanı tarafından verilen,
adayları gösterir seçim kurulu tarafından mühürlenmiş listedeki isimlerin
işaretlenmesi ve imzaları alınmak suretiyle kullandırılır. Seçilecek organı
oluşturan üye sayısından fazla adayın işaretlendiği oy pusulaları ile diğer
kâğıtlara yazılan oylar geçersiz sayılır.
Seçim süresinin sonunda seçim sonuçları tutanakla tespit edilip
seçim sandık kurulu başkanı ve üyeleri tarafından imzalanır. Tutanakların bir
örneği seçim yerinde asılmak suretiyle ilan edilir. Kullanılan oylar ve diğer
belgeler tutanağın bir örneği ile birlikte üç ay süreyle saklanmak üzere seçim
kurulu başkalığına verilir.
Madde 14 -GENEL KURULUN
GÖREV VE YETKİLERİ:
Genel Kurul sendikanın en yüksek organı olup, yasaların koyduğu ve
bu tüzükte diğer organlara verilmeyen yetkileri kullanır.
GENEL KURULUN BAŞLICA
GÖREV VE YETKİLERİ:
a) Organların
seçimi
b) Tüzük
değişikliği
c) Yapılacak
ilk genel kurula sunulması ve geçmişe etkili olmaması kaydıyla ilgili makamlar
veya mahkemelerce kanuna aykırı görülerek düzeltilmesi istenen konular hakkında
yönetim kuruluna yetki verilmesi
ç) Yönetim
Kurulu ve Denetleme Kurulu raporları ile yeminli mali müşavir raporlarının
görüşülmesi
d) Yönetim
Kurulu ve Denetleme Kurulunun ibrası
e) Bütçenin
kabulü
f) Yönetim
Kurulu, Denetleme Kurulu ve Disiplin Kurulu üyelerine verilecek ücret,
tazminat, ödenek ve yolluklar ile sosyal hakların belirlenmesi
g)Taşınmaz
satın alınması veya mevcut taşınmazların satılması hususunda yönetim kuruluna
yetki verilmesi
ğ)Üst
kuruluş kurucusu olma, üst kuruluşlara üye olma veya üyelikten çekilme
h) Şube
açma, birleştirme veya kapatma, bu konuda tüzükte belirlenen esaslar
doğrultusunda yönetim kuruluna yetki verilmesi
ı) Birleşme
veya katılma
i) Uluslararası
kuruluşun kurucusu olma, uluslararası kuruluşlara üye olma veya üyelikten
çekilme
j) Kuruluşun
feshi
k) Mevzuat
veya tüzükte genel kurulca yapılması öngörülen diğer işlemleri yerine getirme
ve başka bir organa bırakılmamış konuları karara bağlama
Şube
genel kurulları, sadece birinci fıkranın (a), (ç), (d) ve (k) bentlerinde
belirtilen görevleri yerine getirir. Şube genel kurullarının mali ibra yetkisi
yoktur.
Madde 15 - YÖNETİM KURULU TOPLANTI VE VAZİFELERİ:
Yönetim kurulu; 1 başkan
8 üyeden oluşur. Genel başkan, Genel Kurul tarafından seçilir. Seçimde en çok
oy alan ilk 8 kişi yönetim kurulu asil üyesi, sonraki 9 kişi yedek olur. Genel
başkan Yönetim Kurulu başkanıdır. Yönetim Kurulu arasından bir Başkan vekili, 4
başkan yardımcısı, bir sekreter, bir sayman, bir veznedar seçer. Genel başkan
yardımcılarından biri idari işlerden diğeri mali işlerden sorumludur.
Sendika genel başkanın bulunmadığı zamanlarda Yönetim Kuruluna
başkan vekili başkanlık yapar. Yönetim Kurulu üyelerinin salt çoğunluğuyla
toplanır. Kararlar çoğunlukla alınır. Eşitlik halinde başkanın oyu iki oy
sayılır.
Sekreter üye, büro personelinin amiridir. Yönetim kurulu kararları
toplantı sonunda sekreter üye tarafından karar defterine geçirilir ve defter
toplantıya katılanlarca imzalanır. Üst
üste üç toplantıya katılmayan üye istifa etmiş sayılır. Yerine yedeklerden
sırasına göre üye göreve çağrılır.
1.
GÖREV VE
YETKİLERİ:
Yönetim
Kurulunun başlıca görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir.
a) Sendikayı resmi veya hususi
merciler nezdinde idari, mali, adli ve iş koluna ilişkin hususlarda temsil
etmek,
b) Sendika ve üyeleri adına
davaya vekalet vermek, sulh olmak, ibra etmek davadan feragat ve davayı kabul
etmek,
c) Toplu Sözleşmeler yapmak,
gereken hallerde ve mevzuat çerçevesinde lokavta karar vererek uygulanmasını
sağlamak, toplu görüşmelere katılacak ve Toplu Sözleşme yapacak temsilcileri ve
elemanları seçmek ve yetki vermek,
d) Gereğinde sendika üyesi olan ve
olmayan kişileri belli konuların takibi için görevlendirir.
e) Sendika teşkilatını kurmak ve
Genel Kurulca tayin edilen tahsisata göre personel ücretiyle, ödenek ve
yollukları saptamak, tayin, terfi, iş akdinin sona erdirilmesi gibi personel
işlerini karara bağlamak,
f) Sendika gelirlerinin
toplanmasını ve bütçe çerçevesi içinde gerekli masrafların yapılmasını
sağlamak,
g) Mevzuat gereğince tutulması
gerekli defter ve kayıtların düzenli ve usulüne göre tutulmasın sağlamak,
h) Sendika olağanüstü Genel Kurul
toplantısına karar vermek ve toplantı gündemini hazırlamak,
ı) Çalışma raporunu ve bütçeyi
hazırlamak ve Genel Kurula sunmak
i) Bütçe fasılları arasında her
fasılın % 25 'ini aşmamak üzere nakiller yapmak,
j)
Tüzüğün diğer maddelerinde Yönetim Kuruluna verilen yetkileri kullanmak,
k)Yurt çapında ekmekçilik sanat
ve mesleğini düzene sokacak kanunlar ve kararlar çıkarılmasına yardımcı
olunması için üst makamlara ulaşmak ve zamanında girişimlerde bulunmak,
l) Sendika adına mevzuata uygun
gayrimenkuller satın almak,
m) Meslekte tesanüdü temin etmek
bakımından, şirket ve kooperatifler kurulmasına yardımcı olur.
n) Belediye ve diğer resmi ve
yarı resmi daire, müessese ve örgütlerce kanun, mevzuat veya taamül gereği
verilecek, etiketler, un, istihkak cüzdanları, sağlık cüzdanları v.s. evrak ve
belgeyi, malzeme ilaçları ve katkı maddelerini diğer eşya ve levazımı bedelsiz
veya bedelini vererek alıp ve Yönetim Kurulu kararı doğrultusunda meslektaşlarına
dağıtmak,
o) Meslektaşlar arasında haksız
rekabete yeltenecek olanlara karşı alınacak önlemleri tespit eder, ilan edilen
fiyattan aşağı ekmek satan üyeleri uyarır. Gerekirse cezalandırılması için
disiplin kuruluna başvurur.
Madde 16 - SENDİKANIN TEMSİLİ VE İLZAMI:
a) Sendikanın Temsili:
Sendikayı Yönetim Kurulu temsil eder.
Yönetim Kurulunu başkan temsil eder, yokluğunda başkan
vekillerinden biri temsil görevini yapar.
Sendika adına beyanat vermeye başkan, yokluğunda başkan vekilleri
yetkilidir.
b) Sendikanın İlzamı:
Sendikayı ilzam, başkan ve başkan vekillerinden birinin birlikte imzaları ile
mümkündür. Başkanın yetki vermesi halinde, başkan vekillerinden biri ile genel
sekreterin müşterek imzaları da sendikayı ilzam eder.
Yönetim Kurulu, sendikayı ilzam edecek kimseleri tayin ve tespite
yetkilidir.
Sendikayı ilzama yetkili olanlar imza sirkülerinde belirtilmiştir.
Madde 17 - DİSİPLİN
KURULU:
Disiplin kurulu genel kurul tarafından üyeleri arasından seçilen 5 asil ve 5
yedek üyeden oluşur. Asil üyeler ilk toplantılarında, birini başkan seçer.
Üyelerin süresi sonraki kongreye kadar devam eder.
Madde 18 - DİSİPLİN
KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ:
Disiplin Kurulu; Üyelerin
yükümlülüklerini yerine getirip getirmediklerini ve sendika amaçlarına uygun
hareket edip etmediklerini tahkik eder.
İhlal edenler hakkında uyarı ve kınama cezası verir. Üyelikten
çıkarılması gereken durumların vukuunda üye ile ilgili dosyayı oluşturarak
kendi kanaati ile birlikte keyfiyeti Genel Kurula sunulmak üzere Yönetim
Kuruluna tevdi eder. Çıkarılma ile ilgili teklif, Yönetim Kurulunca hazırlanır.
Madde 19 - DİSİPLİN KURULUNUN
TOPLANTI USULÜ VE KARARLARI:
Disiplin Kurulu, Genel Kurul veya Yönetim Kurulunun havale edeceği
meseleleri görüşmek üzere toplanır. Yapılacak başvuruyu izleyen hafta
içerisinde Disiplin Kurulu meseleyi incelemeye başlar ve en kısa zamanda karara
bağlar.
Kurulun görüşmeleri gizlidir. Kararlar gizli oyla verilir.
Disiplin kurulu aldığı kararları gerekçesiyle birlikte en geç bir
hafta içinde Yönetim Kuruluna yazı ile bildirilir.
Madde 2O - DENETLEME
KURULU:
Denetleme Kurulu Genel Kurul tarafından seçilen 3 asil 3 yedek
üyeden oluşur.
Asil üyeler ilk toplantıda bir başkan bir de raportör seçerler.
Madde 21 - DENETLEME
KURULUNUN GÖREV VE YETKILERİ:
Sendika ve konfederasyonların idari ve mali denetimleri, 6356
sayılı Kanunda belirtilen esaslar çerçevesinde bu kuruluşların tüzük hükümleri
ile genel kurul kararlarına uygun olarak denetleme kurulları tarafından yapılır.
Denetleme kurulu, idari
denetim kapsamında sendika ve konfederasyonların;
a)
Yönetim ve işleyişlerinin 6356 sayılı Kanuna,
tüzüklerine ve genel kurul kararlarına uygun olup olmadığını,
b)
Gelen ve giden evrak defterlerinin düzenli bir
şekilde tutulup tutulmadığını, evrak numaralarının sıra takip edip etmediğini
ve evrak arşivinin düzenli olup olmadığını,
c)
Üye kayıt ve üyelik sona erme listelerini,
d)
Yönetim ve çalışmalarına ilişkin diğer
hususları,
e)
Sendikanın mal ve idari defter kayıtlarının
mevzuata ve Yönetim Kurulu kararlarına uygunluğunu dilediği zaman veya en az
yılda iki defa tetkik edebilir. Yönetim kuruluna rapor verir, hazırlayacakları
raporu Genel Kurula sunarlar. Genel sekreter her türlü muamelatı tetkike arz
etmek ve izahat vermekle yükümlüdür.
f)
Yönetim Kurulundan Genel Kurulun olağanüstü
toplantıya çağrılmasını ister.
g)
Gelir ve giderlerin 6356 sayılı Kanuna,
tüzüklerine, Genel Kurul kararlarına, bütçe esasları ile Yönetim Kurulu kararlarına
uygun olup olmadığını,
h)
Mali işlemlerinin 6356 sayılı Kanuna göre
tutulması zorunlu olan defterlere mevzuata uygun olarak yasal süreleri içinde
işlenip işlenmediğini,
i)
Vergi, sigorta ve buna benzer yasal
yükümlülüklere ilişkin beyanname ve bildirimlerinin süresinde verilip
verilmediğini, bunlarla ilgili ödemelerin süresinde yapılıp yapılmadığını,
j)
Gelir makbuzları ile gider evrakının mevzuata
uygun olup olmadığını,
k)
Yönetim Kurulu üyeleri ile personele verilen
avansların mevzuata, tüzüklerine ve Yönetim Kurulu kararlarına uygun olup
olmadığını,
l)
Mali yönetimlerine ilişkin diğer hususları,
denetler.
Madde 22 - DANIŞMA KURULU:
Sendika Yönetim Kurulunun belirleyeceği konularda danışmanlık
yapmak üzere Genel Kurul tarafından seçilecek 5 kişiden oluşur. Kurul üyeleri
her ay toplanır.
Aralarında bir başkan, bir de yazman seçerler. Danışma Kurulunun
gündemi ve çalışma düzeni sendika Genel Sekreterliği tarafından hazırlanır,
yürütülür.
Danışma Kurulu üyelerine gösterdikleri çalışmaya karşılık hakk-ı
huzur verilebilir.
Genel Sekreter ve Yardımcılarının tayini ve görevlerine son
verilmesi Yönetim Kurulu tarafından yapılır.
Görevi, sendika faaliyetlerini ana tüzük, yönetmelikler ve
organlarca alınan kararlar çerçevesinde yürütmektir.
Genel sekreter yukarıdaki faaliyetlerinden dolayı Yönetim ve
Denetim Kuruluna karşı sorumludur.
Genel sekreter, Genel Kurul, Denetim Kurulu, Yönetim Kurulu ve
Danışma Kurulu toplantılarına katılır. Ancak toplantılarda oy kullanamaz.
GÖREV VE YETKİLERİ;
a)
Sendika bürosunu yönetmek, her türlü
yazışmaları idare etmek, haber toplama, ilgili yayınları ve istatistikleri
derleme, neşriyatta bulunmak, bunlar hakkında Yönetim ve Denetim Kuruluna bilgi
vermek,
b)
Muamelat ve muhaberatın muntazaman çalışması
ve işlemesini temin etmek,
c)
Sendika hesaplarını kontrol etmek,
d)
Sendika organlarının kararlarını yürütmek,
e)
Sendika teşkilatının faaliyetlerini takip
etmek ve gözetimi altında bulundurmak, bu konuda Yönetim ve Denetim Kuruluna
bilgi vermek,
f)
Görüşülmesi gereken konuları tespit ile Denetim
Kurulunu olağanüstü toplantıya çağırmak,
g)
Aidatların vesair gelirlerin zamanında tahsil
edilmesini sağlamak ve sendikaya yeni gelir kaynakları aramak,
h)
Tanzim edilecek bilanço ve mali durumu Yönetim
ve Yürütme Kuruluna bildirmek.
i)
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
MALİ HÜKÜMLER
Madde. 24 - MAMELEK VE GELİRLER
a)
Üyelerden alınan aidatlar,
b)
Bağış eğlence ve konser hasılatı
c)
Mal varlığı gelirleri, mal varlığının devir
temlik veya satışından doğan gelirlerden ibarettir.
Üye işverenlerin ödeyeceği aidat genel sekreter nezaretinde
sendikanın görevlendirdiği tahsildar tarafından toplanır.
Aidatın Aylık Tutarı: Üyelik
aidatının miktarı kuruluşların tüzüklerinde belirtilen usul ve esaslara göre
genel kurul tarafından belirlenir. Sendikanın aylık aidatı her olağan Genel
Kurul toplantısında kanuni hadleri aşmamak ve ihtiyaçlara göre olmak koşuluyla
yeniden tespit edilir. Sendikanın yıllık aidatı 420,00 TL’dir.
Madde. 25 - TAHSİLAT:
a)
Her çeşit gelir tahsilatı sıra numaralı,
sendika mühürü ile mühürlü, koçanlar ve tahsil edenin imzasını taşıyan makbuz
karşılığı yapılır.
b)
Tahsilat ve en geç otuz gün içinde
sermayesinin yarıdan fazlası devlete ait bulunan banka veya bankalara
yatırılır.
c)
Sendikanın kasasında tutacağı nakit 4.000,00
TL’yi geçemez.
Madde. 26 - MAL BİLDİRİMİ:
Sendika
yöneticileri göreve seçildikten sonra üç ay içinde kendilerinin, eşlerinin ve
velayeti altında bulunan çocuklarının yönetim esaslarına göre doldurulacak mal
varlıkları bildirimini notere vermek zorundadır. Bu bildirimin verildiğini
gösteren belgeler sendika denetçilerine verilir. Bu belgeler Yönetim Kurulu
karar defterinin özel bir sayfasına yazılır. Bu sayfa denetçiler tarafından
imza edilir. Bu zorunluluğa uymayanların yönetici sıfatları bildirim süresinin
bitiminden itibaren üç gün geçmesi halinde sona erer. Mal bildiriminde
bulunanlar görev süresinin sonunda tekrar seçilseler bile yukarıdaki esaslara
göre yeniden bildirimde bulunmak zorundadırlar.
Madde. 27- GİDERLER:
Sendika, gelirlerini amaçları ve sendikalar kanununda gösterilen faaliyetleri
dışında kullanamaz ve bağışlayamaz.
Demirbaş sınıfına giren her türlü eşya ve malzeme envanter
defterine kayıt edilir. Bunlar dışında hiçbir şekilde gider olarak işlem
göremez. Hiç kimseye borç veremez.
Madde. 28-GÖREVLİLERİN
ÜCRETLERİ:
Sendikanın Yönetim Kurulu üyeleri ile başkana verilecek ücretler
her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar Genel Kurul tarafından tespit edilir.
Sendika adına ve sendika hizmetleri için geçici olarak görevlendireceklere
verilecek ücret, gündelik ve yollukların tavanı da Genel Kurul tarafından
tespit edilir. Kişilere ödenen her türlü ücret gündelik ve yolluklar Yönetim
Kurulunca Genel Kurula sunulan raporda gösterilir.
Madde. 29 - TUTULACAK
DEFTER, DOSYA VE KAYITLAR:
Sendika aşağıdaki defter, dosya ve kayıtları tutar ve fişleri düzenler.
a)
Üye kayıt fişleri ile çıkış bildirimi
(Yönetmelikte belirtilen)
b)
Genel Kurul, Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu
ve Disiplin Kurulu kararlarının numara ve tarih ile yazılmasına mahsus karar
defteri,
c)
Gelen ve giden evrakın tarih ve numara
sırasıyla kaydedileceği gelen ve giden evrak kayıt ve zimmet defteri.
d)
Gelen evrakın aslı, giden evrakın suretlerinin
saklanacağı, gelen ve giden evrak dosyaları,
e)
Aidat, yevmiye, envanter defteri ile ilgili
defteri kebir
f)
Gelir makbuzları ve bunların zimmet kayıt
defteri ile giden evrak ve bunların saklanmasına mahsus dosyalar.
Yukarıda sayılan defterlerin her olağan Genel Kurulu izleyen 15
gün içinde notere veya İl Dernekler Müdürlüğüne onaylatılmak zorundadır.
Yönetim, Denetleme, Disiplin Kurullarının karar defterine
yazılacak kararları, ait oldukları kurul üyelerince imzalanır. Genel Kurul
karar defterine yazılacak kararların da Genel Kurul divan üyeleri tarafından
imzalanması zorunludur. Sendika tutmakta olduğu defter ve kayıtlar dışında
yardımcı defter de tutabilir. Sendika hesap dönemi takvim yılıdır.
Madde. 30- BİLANÇO VE ÇALIŞMA
RAPORU GÖNDERME ZORUNLULUĞU:
Sendika her hesap veya bütçe devresine ait bilanço ve hesapları
ile çalışma ve denetleme raporlarını ait olduğu dönemi izleyen üç ay içinde
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’ na ve bağlı bulundukları konfederasyona
gönderilirler.
Bu bilanço ve hesaplar ile çalışma raporunda sendika o devre
içindeki:
1.
Gelirleri ve bunların kaynakları,
2.
Giderleri ve bunların sarf yerleri,
3.
Yönetim Kurulu üyeleri ile, başkanları ve
geçici olarak görevlendirilenlere verilen ücretlerle, yolluk, gündelik ve
ödenekler,
4.
Sendikada çalışan personele ödenen meblağ
5.
Para ve kıymetler mevcudu,
6.
Demirbaş mevcudu,
7.
Taşınmaz mevcudu,
8.
Üyelerin sayısı,
9.
Sendikalar kanunu ile ilgili tüzükte
belirtilen diğer bilgiler.
Madde. 31- FESH, İNFİSAH VE KAPATMA HALİNDE MALLARIN DEVRİ:
Sendikanın
feshi veya infisah tarihinde sendika Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu
üyesi ise mal varlığı Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonuna devredilir.
a) Devir
Türkiye İşverenler Sendikaları Konfederasyonunca kabul edilmediği takdirde,
b) Sendika
fesih veya infisahı tarihinde Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu üyesi
değil ise,
c)
Sendika mahkeme karan ile kapatılırsa, tasfiye neticesinde kalacak
paralar “Türkiye İş Kurumunca” belirlenecek milli bankalardan birine yatırılır
ve mallar bu kuruma mal edilir.
d)
Demirbaşların satış ve terkini, Yönetim Kurulunun alacağı karar
üzerine terkin edilir veya satışa çıkarılır. Satış, yasaların emrettiği şekilde
açık artırma yoluyla yapılır.
Madde. 32 - İşbu Tüzükte hakkında hüküm
bulunmayan hususlarda Sendikalar Kanunu, Dernekler Kanunu, Medeni Kanun ve
diğer ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Madde. 33 - Tüzük Değişikliği: Genel Kurul
Tüzük Değişikliği yapmaya yetkilidir. Genel Kurula katılan üye tam sayısının
salt çoğunluğuyla tüzük değişikliği yapılabilir.
Madde. 34 - 16.05.1998 tarihinde yapılan
Tüzük Değişiklikleri ile 29.05.2010-17.05.2014-21.07.2018 tarihlerinde yapılan
Tüzük değişiklikleri, Genel Kurulca kabulü tarihinde yürürlüğe girmiştir.
SON HÜKÜMLER
Madde. 33 – KURUCULAR;
1) Hulusi AKPULAT 1324 Selanik Şevki
65/1 Sok. No: 8 Z. Burnu – İST.
2) İsmail Hakkı KEÇELİ 1329 Çayeli Muharrem Kalyonculuk Cad.No: 16 Beyoğlu – İST.
3) Hüseyin
MEMİK 1324 Safranbolu Mehmet Akıncılar Sok Koca M. Paşa – İST.
4) Cemal
VURAL 1325 Eflani Şakir
14. Sok. No: 38 Z.Burnu – İST.
5) Celal
YAZICI 1336 Çayeli Mustafa Akar Çeşme Cad.No:73/1 Eyüp – İST.
6) Fazlı
YAVUZ 1328 Safranbolu Mehmet
Ali İslambey Cad. No: 62 Eyüp – İST.
7) Ahmet
ÜNAL 1929 Çayeli Osman İstiklal Cad. No:13 Beyoğlu – İST.
8) Hasan KOCAER 1335 Safranbolu Şevki Ordu Cad. No:13 Beyazıt – İST.
9) İbrahim
ONDUR 1321 Safranbolu Mehmet Bahriye Cad. No:85 Kasımpaşa – İST.
10) Kazım AYDIN 1317 Eflani Ahmet Bağdat Cad. No:67 Kızıltoprak – İST.
11) Hilmi
IŞIK 1313 İstanbul Halil Valide cami Sok. No:51 Aksaray – İST.
12) Süleyman
EMİROĞLU 1331 Safranbolu Hüseyin Söğütlüçeşme Cad.No:46 Kadıköy – İST.
13) Ali
AŞKIN 1328 Safranbolu Mehmet Miroğlu
Sok. No:9 Üsküdar – İST.
14) Hikmet
BORAN 1919 İstanbul Ömer Kalyonculuk Sok. No:35 Beyoğlu – İST.
15) Rıza
VAROL 1928 Eflani Şevki Küçük M.Paşa Cad. Fatih – İST.